De stilte van de muziek - de kracht van het woord - de verwondering van het beeld

Ons Kultuurkaffee bestaat 5 jaar (2019 – 2024). We sluiten dit jubileumjaar af met een groepstentoonstelling. 10 kunstenaars van de voorbije 5 jaar stellen een of meerdere werken tentoon. In hun werk geven ze uiting aan wat INTIMITEIT voor hen betekent. Mis dit niet en kom deze prachtige werken bewonderen !

Vernissagen op zondag 24 nov. om 15.00 u. :

  • Verwelkoming
  • Een streepje muziek
  • 5 jaar kultuurThuis ‘Henri’ : korte toespraak
  • Een streepje Poëzie rond het thema ‘INTIMITEIT’
  • Voorstelling van de kunstenaars en opening tentoonstelling, gevolgd door receptie

Daarna nog te bezoeken op 8 en 15 dec. telkens van 14.00 u. tot 18.00 u.

Feestelijke afsluiting tijdens de kerstvakantie met een bijkomende attractie : klankenkoorts ! Ideaal voor een uitstap met de kinderen. Open telkens van 14.00 u. tot 18.00 u. op 21, 22, 23, 28, 29, 30 december.

HIERONDER : Foto’s van de werken  – Foto’s van de kunstenaars – Wie zijn deze kunstenaars

WIE ZIJN DEZE KUNSTENAARS ?

Christine Germonprez

 Stilstaan bij jezelf. Ben je klaar om je diepste kern onder ogen te zien? ‘Zien en Niet zien’ – Tweeluik, elk deel 40 x 50 cm, olieverf op canvas. 

Volgde les schilderkunst bij Yves Beaumont in de kunstacademie van Brugge en geeft er zelf ook les. Verder ontwikkelt ze projecten & trajecten rond natuur en kunst en is zot van polyfonie. Ze is de Bezielster van N@rthus CommV, een vereniging die natuur en kunst centraal zet en oprichtster van het ‘Sulis Vocaal Ensemble’.

 https://sulisvocaalensemble.be/ – https://germonprezchristine.com/  

 

Landloos als de wind – Jeroen Janssen

‘Vensterramen zijn openingen naar de hemel en de aarde. Naar de zon en de regen, naar de bomen. We begroeten het leven of nemen afscheid van elkaar door de ramen.’

Wie herkent het niet? Door het raam van een auto of trein het landschap voorbij zien flitsen en je afvragen: wie zou daar wonen? Welke verhalen zouden zich daar afspelen? In de huizen, in de straten, in de hoofden van mensen aan de rand van de weg?

In zijn onnavolgbare, poëtische tekenstijl laat Jeroen Janssen de wind over het autostradeland rond Ledeberg waaien, om elke hoek van deze wereld schuilt een verrassing, achter elke bladzijde een nieuw hoofdstuk. – Tekst is van Arezoo Moradi

“Blijf nog even” – Ludwina Degryse – 2024

Tweeluik, elk deel 24 x 30 cm, acryl en katoen op canvas. We zien donker en licht, het eerste luik toont de wortel van een boom, waar liggen jouw wortels?  Het tweede is heel licht, fragiel en kinderlijk.  Het werk verwijst naar de eerste vorm van intimiteit of verbondenheid, die tussen moeder en kind. 

Ludwina volgde en volgt kunstopleidingen in Brugge, Gent, Antwerpen en Wetteren. Ze stelde tentoon in Melle, Gent en Wetteren. In haar werk onderzoekt ze bomen en hun wortels. Tekenend met potlood en houtskool en schilderend met acryl en waterverf. Met naald en draad maakt ze er iets geheel eigens van.

Marleen Auman – ‘Anker’

ik ben Marleen Auman (1967) , ik ben geboren in een landbouwers-en molenaarsgezin. De jongste van zes met 5 broers. Na 5 jr thuisgewerkt te hebben, studeerde ik voor sociaal assistent, ik heb dit werk 23 jaar gedaan( vooral bij kinderen met een handicap en volwassenen met verstandelijke beperking).

Ik ben fier op mijn 2 zonen. Sedert 2016 schrijf ik gedichten onder het pseudoniem ‘anker’. Deze naam koos ik omdat de gedichten mezelf een houvast geven en misschien ook u?

Mijn gedichten zijn doorspekt met eenvoud én een filosofische toets. Waarnemen en aldus schrijven. Het begon allemaal onder een treurwilg in het Liedermeerspark. Ik deed mee aan Tarte mantinée, een tentoonstelling in de bib van Merelbeke. 8 kaders met gedichten prijken in de stilte ruimte van Az Maria Middelares. Een gedicht prijkt aan de muur van Melle college door mellopee. Ik was ook meermaals te gast in het KultuurThuis Henri. Ik geef ook workshops , vorig jaar ‘Zie Ziel’. Naast gedichten schrijven, ben ik meer en meer een zinzoeker cfr workshops

cfr www.marleenanker.be

Mensen , ik ,jij ,hebben nood aan intimiteit : Ik zie dit werk als een intimiteit voor alles en iedereen..niets maar dan ook niets gaat echt verloren, kijk naar de geschiedenis, kijk naar ons DNA, kijk naar wat er in de wereld gebeurt cfr gedicht probeer negatieve berichten/ berichtgeving te zien als signalen..nl ze roepen ons als mens op om het anders te doen, beter te doen …. Wij, mensen hebben nood aan inkeer, aan stilte, aan zijn, aan aarden, aan verbinding … Het is toch heel speciaal dat ik een blad opraap en dat het deze mooie als afdruk nalaat.

Kijk vriendelijk en zie wat er gebeurt !

Martijn Derese

Ik koos dit schilderij omdat het kwetsbaarheid en intimiteit toont. Voor mij is intimiteit een moeilijk onderwerp en iets waar ik mij wat voor afsluit. Daarom is het een toepasselijk werk voor mij. Het gebruik zwart en een gebrek aan details voor contrast en focust het oog op de houding en de expressie

Ik studeerde beeldende kunst aan het KASK in Gent en maak vooral schilderijen en gebruik verschillende technieken, gewoonlijk acrylverf maar ook collages, stiften en verschillende dragers horen bij mijn repertoire. Ik daag mijzelf graag uit en heb bijvoorbeeld een jaar lang 10+ tekeningen gemaakt elke dag. Ik werkte ook mee aan het project ‘Het Visioen’ van Francis Michels waar ik voor de decors zorgde. Mijn onderwerpen veranderen vaak maar terugkomende thema’s zijn, abstracte tekeningen, pop-cultuur, portretten en terugkerende symbolen.

Paul Barbé

Schoonheid in Verbondenheid. Ik schilder vanuit de kleur. Wat wil zich openbaren ? Wat wil er ontstaan ? Die geboorte begeleid ik.

Zijn het droombeelden ?  Zijn het zielenroerselen ?  Er toont zich een andere dan de wereld rondom ons. 

De schilderijen roepen een stemming op die voor de waarnemer herkenbaar zijn. Het geeft hem of haar het gevoel dat er meer is dan wat we dagelijks om ons heen zien. Ik nodig de kijker uit om in deze werkelijkheid binnen te treden.

Piet Willems

Ik heb er voor gekozen om geen recente werken te tonen maar de eerste twee werken waarmee ik startte, de bedoeling van het schilderij was toen om in de intimiteit van de kleuren menselijke vormen of gezichten te verbergen.

Ik schilder maar teken ook. Dit met gewone potloden maar ook met kleurpotloden. De ideeën zijn meestal niet bedacht en ontstaan (abstrakt) meestal terwijl ik teken
en zijn veelal gebaseerd op vormen en kleuren. Gebouwen en bloemen teken ik na.

Vanessa Lagaert

Dit werk toont voor mij hoe het leven zich ontvouwt wanneer je het leven in al zijn spontaniteit laat ontstaan.  In ware ontmoeting durven gaan,  alles er laten zijn, en de energie vrij laten stromen. Dat is voor mij ware intimiteit. Eenheid ontstaat wanneer je ten diepste wordt aangeraakt….  Dit is een portret van 2 zielen die elkaar ontmoeten en samen vleugels krijgen. 

Vanessa haar werken ontstaan uit een spontaniteit van het moment.  Haar kunstwerken zijn meer dan objecten; het zijn uitnodigingen tot dialoog met jezelf, een kans om stil te staan en echt te voelen. Zo bouwt ze bruggen tussen kunst en persoonlijke ontwikkeling, en creëert ze unieke ervaringen die mensen raken en verbinden.  Alles is onderling verbonden, alles is tegelijkertijd beeld en reflectie.

Haar werk is een ode aan de vrijheid van interpretatie, en ze moedigt mensen aan om hun eigen betekenissen te vinden in haar creaties. Deze filosofie vertaalt zich niet alleen in haar kunst, maar ook in haar ondernemerschap: het creëren van ruimtes en momenten waarin authenticiteit en persoonlijke groei centraal staan. 

Viviana De Herdt

  • Mors I (Dood op het asfalt) mixed media op hardboard (B 40 cm, H 30 cm)
  • Mors II (In storm terecht gekomen) mixed media op hardboard (B 40 cm, H 30 cm)
  • Mors III (De trein kwam te snel voor de rat) waxpastel op hardboard (B 40 cm, H 30 cm)

Ik sta te kijken naar een dood dier, niet gestorven door ziekte of door ouderdom. Het was een ongeluk. Een plots gebeuren, onverwacht, het werd verrast en was alleen. Alleen! Zoiets beroert mij, het roept wat bij me op.

Opleiding Vrije Grafiek, Luca School of Arts Gent. Docent Publiciteit. Organisator creatieve opvang van tweens na school. Mama van Hannah, partner van fluitist Marcel Ketels. Sinds enkele jaren opnieuw artistiek bezig met o.m. portrettekenen, levend model, meerkleuren linodruk en aquarel en plein air. Maakt voornamelijk figuratief werk.

Bart Henri A. LEUS, AKA, Haviks Nest

Kunstenaar en componist met een achtergrond in de cinematografie als opleiding alsook performance kunsten….

BEELDEND WERK: Symbolisch, eclectisch, psychedelisch en figuratief.  Vanuit een fascinatie voor kleur en geometrie.  Ideeën en dromen die vanuit een illusionaire wereld komen met een surrealistische inslag, op basis van psychologische en filosofische elementen die zich in mijn geest afspelen.  Ik schep wat ik voel en probeer tot pakkende composities te komen.

MUZIEK: Op basis van loops en samples.  Met de nodige improvisatie en als ‘one man band’.  Cinematografische ondertonen en vette riffs. Mijn mosterd haal ik uit de garage rock van de sixties, de pre-punk en new wave electronics. Opgegroeid als jongeling in de nineties kan dus ik ook de grungy invloeden niet wegdenken.  Beatz -guitarz – synthz and vocals! 🥁🎸🎹🎤;;; 🙂 Drop ‘D’-tuned bluesy alternative electro-rock!

Sluit Menu